|
Aparaty produkowane
przez różnych producentów różnią się cenami i walorami użytkowymi.
Postanowiłem je tu wypisać opatrując autorskim komentarzem:
|
parametry matrycy CCD - to nie
tylko ilość pikseli (patrz rozdział Ile
pikseli w aparacie). Niestety, dobrze sprzedawalnym
marketingowo parametrem jest właśnie owa "magia
milionów pikseli". Rozsądny nabywca nie powinien sugerować
się tylko tą rozdzielczością zdjęć aparatu, bo grozić mu będzie
robienie słabych zdjęć - co prawda bardzo szczegółowych w
zapisie, ale za to marnych kolorystycznie, mocno zaszumionych i
obarczonych licznymi innymi wadami.
Ważniejszym (dla ogólnej jakości zdjęć) dla matrycy
parametrem niż rozdzielczość jest jej fizyczna wielkość (im
większa, tym lepiej) oraz technologia w której została wykonana
(zwykle im nowsza, tym lepiej). Największe matryce mają
lustrzanki cyfrowe i dlatego (m.in.) robią one najlepsze jakościowo
zdjęcia. |
|
jakość optyki aparatu - trudna
do przecenienia właściwość, a jednocześnie trudna do
sprawdzenia. Jedyne co pozostaje jeśli chcemy coś się dowiedzieć
o wybranym aparacie, to zajrzeć do poradników prowadzonych przez
profesjonalistów. Największym internetowym serwisem fotografii
cyfrowej jest http://www.dpreview.com.
Na jakość optyki składają się takie elementy jak:
- całkowita uzyskiwana jasność (związana głównie z wielkością
obiektywu)
- odporność na aberrację chromatyczną, czyli niekorzystne
zjawisko objawiające się powstawaniem kolorowych obwódek wokół
konturów przedmiotów (więcej informacji na ten temat znajduje się
w Fizykownie w rozdziale Aberracja
chromatyczna).
- odporność na aberrację sferyczną (błędy związane z kształtem
soczewki).
- czystość i jednorodność szkieł. |
|
szybkość działania - włączania
się, ładowania lampy błyskowej, uzyskiwania gotowości do zrobienia
kolejnego zdjęcia, wyświetlania kolejnych zdjęć na wyświetlaczu. Tutaj
szczególnie ważnym parametrem jest opóźnienie migawki.
Niestety, tym parametrem chwalą się wyłącznie producenci, którzy
coś zrobili w celu jego polepszenia, więc trudno jest doszukać się
odpowiednich informacji w typowej instrukcji. Jeśli są one niedostępne,
to warto zajrzeć do literatury (np. na stronę http://www.dpreview.com). Niestety,
w wielu aparatach opóźnienie to jest znaczące, a trudno jest o tym
się przekonać bez zrobienia kilku zdjęć. Dlatego najlepszy aparat
kupimy tam, gdzie możliwa jest wymiana modelu na lepszy, lub da się
zrobić kilka zdjęć przed ostatecznym zakupem. |
|
zoom i stabilizator obrazu -
informacja o zoomie jest zazwyczaj łatwa do uzyskania. Ma ona postać
albo określenia krotności zoomu, ale określenia optyki jako "zmiennoogniskowy"
(wraz z podaniem zakresu ogniskowych - dolny zakres najlepiej aby był
najmniejsze - wtedy mamy aparat szerokokątny, a górny - największy -
wtedy mamy największy zoom - lunetę). Najczęściej podaje się nie
prawdziwą ogniskową, lecz jej odpowiednik dla aparatów małoobrazkowych.
Jeśli producent nie pisze nic na temat zoomu, to na 90% aparat ma stałą
ogniskową, czyli jest bez zoomu. Do aparatów z dużym zoomem niezbędnym
dodatkiem jest funkcja stabilizacji. Powoduje on, że aparat
staje się mniej podatny na ruchy ręki go trzymającej. W efekcie mniej
zrobimy zdjęć poruszonych. |
|
tryb makro - pozwala na robienie zdjęć
czasem z odległości kilku centymetrów od obiektu (a w niektórych
aparatach nawet z odległości 0,5 cm). Dane o tej cesze można najczęściej
wyczytać w specyfikacji aparatu. Zrobienie dobrego zdjęcia w trybie
makro nie jest wcale łatwe. Niektóre danych dotyczące minimalnej odległości
robienia zdjęć w trybie makro jest naciągniętych, bo mimo nie
przekraczania owej granicy zdjęcia wychodzą nieostre. |
|
zakres szybkości migawki i tryb zdjęć
nocnych - jeśli chcemy robić aparatem cyfrowym zdjęcia nocne i
zmierzchowe, to powinniśmy zwrócić uwagę na to, aby aparat miał możliwość
ustawienia migawki na 2 sekundy lub więcej. Zazwyczaj nie ma problemu z
aparatami szybkich migawkach - większość oferuje prędkość na
poziomie przynajmniej 1/1000 s. |
|
ogólne rozmiary i kształt aparatu - często
niedoceniana, a bardzo ważna dla przeciętnego użytkownika cecha. Pamiętamy
aparat przez większość czasu się nosi! I to czy zmieści się on w
kieszeni może decydować w ogóle o chęci jego używania (a w efekcie o
posiadaniu aparatu w jedynym momencie, gdy można było zrobić zdjęcie
roku...). Nie każdy ma ochotę nosić plecak tylko po to, aby zapewnić
sobie możliwość robienia fotografii przy każdej nadążającej się
okazji. |
|
solidna (także wodo i pyłoodporna)
konstrukcja obudowy - aparat cyfrowy często się nosi ze sobą i od
czasu do czasu używa do robienia zdjęć. Tak więc przez większość
czasu jest on narażony na uderzenia, podrapanie, zalanie itp. Odporność
na tego typu niespodzianki jest często niedoceniana. Tymczasem większość
aparatów jest na tyle droga, że warto jest dołożyć jeszcze trochę, aby
np. przez przypadkowe uderzenie, czy upuszczenie sprzętu nie stracić już
wyłożonej sporej sumy pieniędzy. Niektóre firmy (np. Sony) oferują
specjalne aparaty dla nurków. Mają one wodoszczelną obudowę i są bardzo
użyteczne. |
|
jakość lampy błyskowej - warto zwrócić
uwagę na ten parametr, jeśli robimy sporo zdjęć w pomieszczeniach.
Profesjonaliści zapewne poszukają sprzętu umożliwiającego dołączenie
zewnętrznego "flesza". |
|
obracany wyświetlacz - użyteczny do
autoportretów, czy też zdjęć robionych ponad tłumem. |
|
Procesor aparatu - od czasu aparatów
analogowych nie posiadających w ogóle elektroniki upłynęły
technologiczne tysiąclecia. Dzisiaj do zrobienia dobrego zdjęcia aparatem
cyfrowym wymagany jest solidny komputer pokładowy - czyli procesor z pamięcią
i oprogramowaniem. Dobry procesor daje duże przewagi nad słabszym
odpowiednikiem - m.in. szybsze działanie, lepsze dobieranie parametrów naświetlania,
precyzyjniejsze nastawy, dokładniejsze informowanie użytkownika o możliwych
problemach, lepszą obróbkę wstępną zrobionych fotografii, możliwości
dodatkowe (np. modyfikacje zrobionych zdjęć w aparacie), lepszy tryb
wideo, zoom cyfrowy i inne. Od procesora zależą właściwie wszystkie
funkcjonalności aparatu, choć przede wszystkim właściwości wypisane
poniżej: |
|
możliwość zapisywania sekwencji wideo i zapis
dźwięku.
Możliwość zapisywania sekwencji wideo jest zazwyczaj lekceważona przez
profesjonalistów, którzy do tego celu mają oddzielną kamerę. Poza tym,
aktualnie lustrzanki nie potrafią zapisywać filmów, robią jedynie zdjęcia
seryjne.
Jednak dla zwykłego amatorskiego fotografa możliwość zarejestrowania
filmu cyfrówką jest bardzo cenna, bo nie każdy ma ochotę nosić wszędzie
aparat i kamerę (nie mówiąc już o sprawie kosztów zakupu obu rodzaju
sprzętu). Słabe wideo w aparacie cyfrowym to zapis 15 klatek w rozdzielczościach
320 x 240 pikseli z limitem czasu zapisu. Aparaty bardziej zaawansowane (dziś
już jest to właściwie standard) rejestrują obrazy ruchome w pełnej
rozdzielczości VGA (640 x 480) z prędkością 30 klatek na sekundę z dźwiękiem.
Niektóre najnowsze cyfrówki rejestrują wideo w rozdzielczości HD - np.
1280 x 720 pikseli.
Zapis dźwięku ma swoje dwa wydania - jako element sekwencji wideo i w
postaci możliwości robienia notatek dźwiękowych do zdjęcia. |
|
Zdjęcia seryjne. Większość aparatów
cyfrowych ma opcję zdjęć seryjnych. Zdjęcia seryjne tym różnią się
od zapisu wideo, że są zazwyczaj robione w znacznie większej rozdzielczości
- np. 1600 x 1200. Jednak ilość zapisywanych na sekundę klatek jest w tym
trybie znacznie mniejsza (kilka klatek na sekundę). Niestety - ilość
klatek i podawana w specyfikacji rozdzielczość często mylą. Są aparaty,
gdzie jakość zapisu kolorów i ostrość filmów są tak słaba w
rozdzielczości 640x480, że inny aparat robi o wiele wyraźniejsze filmy w
rozdzielczości 4 razy mniejszej. |
|
zakres ustawień dodatkowych. Należą do
nich: tryb korekcji bieli. ilość trybów pracy lampy błyskowej, korekcja
EV, czułość matrycy (ISO), możliwość samodzielnego ustawiania przysłony,
zaawansowane tryby kompresji (lub zupełny brak kompresji zdjęć),
specjalne tryby pomiaru ostrości i oświetlenia i inne. |
|
akcesoria i oprogramowanie dołączone do
aparatu - akumulatorki z ładowarką, stacja dokująca, pojemna karta pamięci,
dobre sterowniki do różnych systemów operacyjnych, oprogramowanie - to
wszystko na dłuższą metę może nam zaoszczędzić dodatkowych kosztów i
starań. |
|
czytelny wyświetlacz - to też ważna
cecha, szczególnie jeżeli często oglądamy zrobione przez chwilą zdjęcia.
Warto pamiętać, że standardowe wyświetlacze LCD dość słabo odwzorowują
kolory i są mało czytelne przy silnym oświetleniu. Ważne też jest, czy
wyświetlane są prawidłowo kolory. Starsze aparaty mają duże problemy z
właściwym oddaniem kolorów. |
|
zapotrzebowanie energetyczne, akumulator -
ja osobiście preferuję aparaty na standardowe akumulatorki AA. Są one
tanie i łatwo dostępne. Wbudowany (dedykowany) akumulator ma z kolei tę
zaletę, że pozwala na zmniejszenie rozmiarów sprzętu. Jednak po jego rozładowaniu
nie pozostaje nic innego tylko zrezygnować z dalszej pracy ze sprzętem
(chyba, że się dokupiło zapasowy, ale to zazwyczaj spory wydatek).
Tymczasem zewnętrznych akumulatorków można mieć całą walizkę i
wymieniać je wszędzie tam, gdzie prąd z sieci jest niedostępny.
Standardowe akumulatorki używane w aparatach cyfrowych to akumulatorki
wodorkowe (Ni-Mh). Dobrze spełniają one swoją rolę, choć mają
niedogodność w postaci efektu pamięciowego, co powoduje, że raczej należy
je rozładowywać do końca. Akumulatory litowo - jonowe nie mają tej wady,
ale są znacznie droższe. Raczej nie nadają się do aparatów cyfrowych
akumulatorki kadmowo - niklowe NiCD, ponieważ są mało wydajne i niektóre
aparaty w ogóle nie dają się z nimi uruchomić. Podobnie ma się rzecz ze
specjalnymi ładowalnymi bateriami alkalicznymi RAM, które dadzą się
zastosować tylko w najmniej energożernych aparatach cyfrowych (np.
opisywanym na niniejszej witrynie FujiFinePix
2600Z). |
|
możliwość zapisywania obrazów
nieskompresowanych. Standardowo aparaty cyfrowe zapisują zdjęcia w
stratnym formacie jpg. Dzięki temu zajmują one w pamięci od 5 do 20 razy
mniej miejsca niż w formatach bez tej kompresji. Jednak "stratność"
kompresji powoduje, że spada jakość zapisanych zdjęć, co ujawnia się
szczególnie przy fotografowaniu obiektów o dużym kontraście (np. gdy
chcemy użyć aparatu jako "skanera" tekstu, lub gdy ujęcie
zawiera dużo linii silnie kontrastujących z tłem). W takiej sytuacji
najlepiej jest zapisywać obrazy w formacie bezstratnym TIFF, albo RAW.
Jednak tylko lepsze aparaty cyfrowe oferują tę możliwość. Warto przy
tym wiedzieć, że zapis w tych formatach będzie skutkował znacznym
zmniejszeniem ilości fotografii mieszczących się na karcie pamięci
(nawet 20 krotnym). |
|
tryby tematyczne - są aparatach
standardem. Choć nie wszystkie aparaty mają tę funkcję rozbudowaną. Oprócz
trybów sportowych, nocnych, krajobrazowych, portretowych, mamy niekiedy
takie dodatki jak możliwość robienia panoram i inne. |
|
wygodne menu aparatu. To element szczególnie
wazny dla początkujących. Ze znanych mi aparatów dość słabo po tym
względem wypada Sony. Nikon, czy Olympus są znacznie bardziej przyjazne. |
|
możliwość robienia (dokupienia obudowy) zdjęć
podwodnych |
|
funkcja zdjęć nocnych (0 lux) jest właściwością
dodatkową, choć na razie dość rzadką. Producenci zazwyczaj chętnie
"chwalą się" tą opcją. Podobny status ma możliwość
robienia zdjęć w podczerwieni i nadfioleciebajery - wbudowany odtwarzacz
plików mp3, dyktafon i inne |
|
funkcja prostej edycji fotografii w aparacie itp. |
|
|
Jeszcze inne możliwości
Warto oczywiście zwrócić uwagę na pozostałe parametry sprzętu -
np.: funkcję tworzenia panoram, możliwość dokupienia obudowy do
zdjęć podwodnych, wbudowany odtwarzacz plików mp3, dyktafon, podłączenie
stacji dokującej, obsługa standardu USB 2.0, WiFi, specjalne tryby
uruchamiania spustu migawki (np. dźwiekiem) itp.. Cennymi zaletami są też:
ładny wygląd, ergonomiczne przyciski, wygodne intuicyjne menu, szybkość
przesyłania danych do komputera. Coraz więcej aparatów cyfrowych jest także
wyposażanych w pilota, lub umożliwia podłączenie bezpośrednio do
telewizora.
Zazwyczaj kupiony okazyjnie aparat cyfrowy wystarcza do
robienie zdjęć. Jednak do pełnego komfortu użytkowania jest mu daleko.
Standardowe wyposażenie najczęściej obejmuje instrukcję, kabelek do połączenia
z komputerem, drivery do Windows i ew. jeden komplet akumulatorków z ładowarką.
Większość tańszych aparatów jest sprzedawanych z kartami pamięci 8 -
16 MB, co należy uznać za zdecydowanie zbyt małą ilość. Dlatego dobrze
jest zaopatrzyć się w dodatkowe akcesoria.
Oto niektóre z nich (posortowane wg istotności):
|
dodatkowe akumulatorki. Posiadanie tylko jednego
kompletu akumulatorków może oznaczać konieczność pożegnania się z
możliwością fotografowania w najciekawszym momencie wycieczki.
Dlatego warto zaopatrzyć się przynajmniej w dwa komplety źródeł
zasilania do naszego aparatu. A jeżeli mamy zamiar fotografować
naprawdę dużo, to nie zawadzi mieć dodatkowe 3 - 4 komplety, które będą
spokojnie czekały na swoją kolej.
Jakie akumulatorki? - wiele zależy od samego aparatu cyfrowego. Jeżeli
obsługuje on standardowe akumulatorki AA, to w dzisiejszych czasach
najlepiej byłoby zaopatrzyć się w ogniwa o pojemności minimum 2000
mAH (im więcej tym lepiej). Z takim akumulatorkiem można zrobić
kilkaset zdjęć bez obawy, że "siądzie" zasilanie. Z
drugiej jednak strony nie należy bezgranicznie ufać napisowi na
akumulatorku. Niezależne badania wykazują, że niektóre akumulatory
oznaczone jako 1800 mAh dadzą więcej prądu niż "naciągane"
2000mAh. Poza tym wiele zależy jednak od energetycznych własności
samego aparatu, częstotliwości włączania ekranika LCD i ogólnie
trybu pracy. Jednak raczej nie należy kupować w dzisiejszych czasach
akumulatorków mniejszych niż 1500 mAh (chyba, że to jakaś
superokazja). Najbardziej energooszczędne aparaty zadowalają się zwykłymi
bateriami alkalicznymi. Nie należy jednak się spodziewać komfortowej
z nimi pracy - starczają na krótko. |
|
dodatkowa (większa) karta pamięci. Karta 64 MB
wystarczy na sporą (ciekawą, gdy jest co fotografować) wycieczkę
jednodniową. Jeśli chcemy mieć dużo zdjęć z ciekawego urlopu, to
pewnie będzie to zdecydowania za mała pojemność.
Niestety, dostarczane standardowo z aparatami cyfrowymi marne 8, 16 MB
daje możliwość zapisania tylko ok. 20 zdjęć jakości fine w
rozdzielczości 1600 x 1200. Warto więc mieć kartę minimum 64 MB -
128 MB, a jeszcze większą. W 2005 roku ceny kart pamięci, w zależności
od typu, wahają się od mniej więcej 130 zł do ponad 300 zł za 512
MB (SD, SmartMedia, CompactFlash, Memory Stick itp.) Do najdroższych w
tej klasie należą karty Memory Stick (promowane przez Sony). Cena rośnie
w przybliżeniu w podobnym stopniu jak pojemność karty. Posiadacze
aparatów cyfrowych ze złączem CompactFlash są w o tyle dobrej
sytuacji, że mogą dokupić bardzo pojemne nośniki pomięci typu
Microdrive. Są to miniaturowe dyski twarde o pojemnościach od 512 MB
do kilku GB, które pracują jak zwykłe karty CF (choć mają większe
zapotrzebowanie na energię), ale są miniaturowymi dyskami twardymi. Z
kartą kilka GB przy kompresji jpg możemy być spokojni o miejsce na
karcie. |
|
czytnik kart pamięci. Jeżeli dysponujemy złączem
USB w komputerze i fabrycznym kabelkiem połączeniowym do aparatu, to
dodatkowy czytnik kart jest już pewnego rodzaju luksusem.
Jednak nie zawsze jest to wyłącznie luksus, w pewnych sytuacjach
dodatkowy czytnik może być wręcz koniecznością. W szczególności
przy intensywnej pracy z kartami pamięci dobrze jest zaopatrzyć się w
dodatkowy czytnik, jako że zewnętrzne czytniki są szybsze niż te w
aparacie, czytają różne typy kart, nie wymagają zasilania z aparatu.
W szczególności posiadacze starszych laptopów, bez złącza USB,
sporo zyskają kupując czytnik do slotu PCMCIA. |
|
futerał - wiadomo - warto go posiadać, aby
przedwcześnie nie zniszczyć sprzętu, a dodatkowo mieć kieszonkę na
zapasowe akumulatorki. Niektóre futerały dają możliwość mocowania
do paska. |
|
statyw - jest niezbędny do zdjęć przy słabym
oświetleniu, nie mówiąc już o sytuacjach, gdy operator aparatu też
chce być uwieczniony na fotografii. Malutkie statywiki do postawienia
na stole można kupić już od kilkunastu zł. Są one małe, wygodne i
chyba warto jest je nabyć zamiast podczas zdjęć rodzinnych męczyć
się ze stertą książek na stole. |
|
moduł komunikacji bezprzewodowej (WiFi,
bluetooth, wireless USB i inne) - to na razie nowość. Jednak w znaczący
sposób poprawić ona może komfort komunikacji aparatu z innymi urządzeniami.
W przyszłości pewnie ten sposób połączeń stanie się dominujący. |
|
specjalna obudowa do zdjęć podwodnych - oczywiście
atrakcja dla nurkujących. Część firm wypuszcza już aparaty z takimi
dodatkami. Kto robi zdjęcia podwodne, powinien się zainteresować. |
Jak kupować aparat cyfrowy? - kilka uwag dla przyszłych
klientów
Pierwszą rzeczą, którą musimy zrobić aby stać się
posiadaczem aparatu cyfrowego jest
W ogóle zadecydować o zakupie!
- niby banał, ale nie taki znowu oczywisty. Bo ciągle
wiele osób nie wie, czy aparat cyfrowy, czy może przyzwoitą lustrzankę.
Ja wybieram cyfrówkę - z powodów... (patrz tutaj)
Druga sprawa, to uświadomienie sobie faktu, że
idealny aparat nie istnieje!
Ten truizm powinien ochłodzić nieco zapędy purystów, którzy
koniecznie nie chcą popełnić żadnego błędu. Błędy i niedogodności są
i będą, więc naszym zadaniem jest przede wszystkim wybranie aparatu
najbardziej odpowiadającego właśnie nam.
W szczególności poważnym problemem może być wybór - czy więcej
profesjonalizmu, czy może wygody użytkowania?
- bo faktycznie aparatem o "zapędach" profesjonalnych da się
zrobić lepszej jakości fotografie, jednak sprzęt tego rodzaju, nie dość
że jest znacznie droższy, to najczęściej większy, czyli mniej wygodny w
noszeniu. A mały aparacik, mieszczący się z łatwością w kieszeni, możemy
mieć pod ręką niemal wszędzie i zrobić zdjęcia właśnie wtedy, gdy coś
ciekawego się dzieje.
Trzecia ważna rzecz, przy kupowaniu aparatu, to:
Przeanalizować swoje potrzeby!
Kupowanie aparatu cyfrowego na zasadzie: żeby była dobra
marka, i żeby był w ogóle dobry, może nas kosztować rozczarowanie. To
co dla jednego użytkownika jest szczególnie ważne, dla innego może być
bez znaczenia. A więc np.:
|
jeśli mamy zamiar często robić zdjęcia w plenerze,
"polować" na ptaki i dzikie zwierzęta, to kluczową właściwością
będzie duży zoom, jednak tenże zoom jest mało użyteczny dla osoby
zajmującej się fotografią przedmiotów, czy osób w pomieszczeniach. |
|
jeśli chcemy mieć możliwość fotografowania w każdym
miejscu i czasie, to niezwykle ważne będą kompaktowe rozmiary. Z
drugiej strony, najlepszą jakość fotografii da się uzyskać tylko za
pomocą sprzętu o dość dużych rozmiarach obiektywu i ogólnie większych
gabarytach. |
|
jeśli mamy zamiar robić dużo zdjęć w
pomieszczeniach, to wzrasta nam znaczenie lampy błyskowej (ew. możliwość
podłączenia lampy zewnętrznej) oraz możliwość robienia zdjęć
szerokokątnych. |
|
w ogólnym "rodzinnym" użytkowaniu cenna jest
możliwość zrobienia małych filmików video. |
|
jeśli wyjeżdżamy często w miejsca, gdzie brak jest
możliwości podłączenia się do prądu, to wzrasta znaczenie
energooszczędności aparatu, ew. możliwości użycia dodatkowych źródeł
zasilania itd... |
|
warto zwrócić uwagę na sprawę kosztów - np. aparaty
Sony, mimo że zazwyczaj są dość konkurencyjne cenowo, to zazwyczaj
wymuszą na nas zakup dodatkowej karty pamięci. A używane przez Sony
karty Memory Stick należą do najdroższych, co ostatecznie może wyrównać
szanse teoretycznie "droższych" modeli innych marek. Dlatego
przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie warto sobie oszacować
WSZYSTKIE koszty. |
Na pocieszenie...
Większość aparatów pozwala na cieszenie się robieniem
zdjęć. To, czy ostatecznie fotografie wyjdą trochę lepsze, czy trochę
gorsze, ma mniejsze znaczenie wobec faktu, ze te zdjęcia zostaną zrobione
i będą cieszyły oczy nasze i naszych bliskich. Większość osób kupujących
swój pierwszy aparat cyfrowy jest zadowolona z tego zakupu. I radość ta
trwa często wiele lat. Faktem jest, że po jakimś czasie zaczynamy
dostrzegać jakieś niedomogi zakupionego sprzętu, jednak nie warto się
tym zbytnio przejmować - w końcu przy dzisiejszym tempie postępu
technicznego po 2-3 latach każdy aparat (nawet ten najlepszy) przechodzi do
kategorii "przestarzałe". W końcu nie o wyścig techniczny
chodzi, a o ciekawe fotografie. I w gruncie rzeczy o wiele ważniejsza jest
umiejętność komponowanie ujęcia, niż to jakim aparatem owo ujęcie
zostanie zarejestrowane.
Witryny poświęcone aparatom
Przed kupieniem aparatu warto się co nieco rozejrzeć w
ofercie rynkowej pomocą mogą być tu witryny internetowe. Część z nich zamieszczam
tu. |