|
Pęd,
czyli ilość ruchu Przykłady zadań i problemów, do rozwiązania
których używamy pojęcia pędu
| statek zderza się z krą lodową i grzęźnie w niej - pęd
statku i kry po zderzeniu jest taki sam jak pęd statku przed
zderzeniem. |
| kula uderza w deskę i przebija ją na wylot, zmniejszając przy
tym swoją prędkość - kula oddaje część swojego pędu desce. |
| jedna kula bilardowa uderza w drugą - kula uderzająca przekazuje
część (lub całość) pędu drugiej kuli. |
| bramkarz łapie lecącą piłkę - wraz z piłką dostaje także
jej pęd. |
| zderzenia kul - zarówno sprężyste (kule odskakują od siebie,
tak jak kule bilardowe), jak i niesprężyste (kule się łączą po
zderzeniu). |
| i inne - np. biegnący człowiek wskakuje do wózka lub łódki. |
We wszystkich tych przypadkach do opisania tego co
dzieje się tuż po zderzeniu stosujemy zasadę zachowania pędu.
Tę samą zasadę stosujemy też do zjawisk będących odwrotnością
zderzenia - opierających się na zasadzie odrzutu. Np.
| chłopiec stojący na łódce wyrzuca ciężki pakunek. Jak szybko
będzie poruszać się łódka? - pęd chłopca z łódką równoważy
pęd wyrzuconego pakunku. |
| granat rozrywa się dwie części - jedna część uzyskuje pęd w
jedną stronę, a druga, taki sam pęd w stronę przeciwną |
| rakieta wyrzuca gazy odrzutowe w kierunku przeciwnym do ruchu.
Sama więc uzyskuje pęd odwrotny do pędu gazów. |
| działo wystrzeliwuje pocisk - znów występuje wtedy zjawisko
odrzutu powodujące, że działo cofa się w kierunku przeciwnym do
ruchu pocisku. |
|